Reciclarea plasticului: ce responsabilitati au companiile si cum le pot gestiona?

          Reciclarea plasticului poate sa fie unul dintre surprinzatoarele elemente de baza pentru buna functionare a oricarei companii. Atunci cand vine vorba de deseuri plastice, companiile trebuie sa recicleze nu doar pentru ca acest lucru va ajuta mediul inconjurator si va contribui la lupta cu schimbarile climatice, ci si pentru ca intra, practic, in obligativitatea lor conform legilor in vigoare, atat din Romania, cat si din Uniunea Europeana.

           Daca o companie va avea o strategie bine pusa la punct in ceea ce priveste reciclarea plasticului, dar si reutilizarea diverselor materiale, atunci gestionarea deseurilor va fi facuta cu succes.

           Orice companie ar trebui sa gestioneze in mod responsabil colectarea deseurilor, mai ales a celor periculoase, insa o importanta aparte o are reciclarea plasticului.

Reciclarea plasticului: de ce este o masura necesara pentru companii?

Legislatia in vigoare vorbeste destul de clar despre obligatia companiilor de a-si gestiona in mod responsabil deseurile, iar reciclarea plasticului este absolut necesara: “Persoanele juridice care genereaza ambalaje folosite si/sau deseuri similare celor provenite din gospodarii ca urmare a activitatii au obligatia sa predea contra cost ambalajele folosite si/sau deseurile de ambalaje unor colectori autorizati pentru achizitionarea deseurilor de ambalaje de la populatie sau sa depuna deseurile de ambalaje, pe tipuri de materiale, in sistemele de colectare separata a deseurilor municipale, gestionate de catre operatorii prevazuti in Legea serviciului de salubrizare a localitatilor nr. 101/2006, republicata, cu modificarile ulterioare”.

          Drept urmare, companiile trebuie sa isi ia in serios responsabilitatile atunci cand vine vorba de deseurile de plastic.

          Este foarte important de retinut faptul ca plasticul este unul dintre cele mai des intalnite tipuri de materiale din industria actuala. Motivele sunt destul de evidente, acest material fiind extrem de convenabil din diferite motive: este foarte usor de manipulat, are o durabilitate excelenta, ofera o rezistenta aparte, are un pret redus și poate sa fie folosit in sarcini din diverse domenii.

          In timp, din cauza industrializarii, plasticul a devenit din ce in ce mai popular si mai utilizat, dar a adus cu el si un efect foarte nociv pentru mediu. Asadar, companiile care nu recicleaza plasticul, nu doar ca nu respecta legea, ci pun in pericol mediul inconjurator.

Reciclarea deseurilor plastice: de ce este importanta?

            Productia de plastic a explodat in perioada contemporana si a ajuns sa aiba multiple intrebuintari: sa fie folosit pentru ambalaje, piese pentru avioane, produse casnice etc.

           Nu este de mirare, asadar, ca anual sunt produse in jur de 350 de milioane de tone de plastic. Aproape jumatate din plasticul produs de oameni a fost fabricat in ultimii 20 de ani, in timp ce peste 40% a fost folosit doar pentru ambalaje utilizate o singura data, urmand ca, mai apoi, sa ajunga in cosul de gunoi. Plasticul a devenit, in timp, un material atotprezent, insa el trebuie sa fie gestionat corespunzator, pentru a nu sufoca si mai mult planeta.

          Reciclarea plasticului aduce cu ea destule avantaje. In prezent, la nivel global, peste 90% dintre pasarile marine au plastic in stomac, iar expertii aproximeaza ca pana in 2050 vom avea o cantitate mai mare de plastic in oceane, decat vom avea pesti. Se formeaza constant insule de gunoi in zonele de acumulare ale oceanelor, iar o reciclare corecta va lasa oceanele si animalele marine sa traiasca.

          De asemenea, reciclarea plasticului este benefica si din punct de vedere economic. Reciclarea va genera materie prima, locuri de munca, dar si venituri pentru administratiile locale, pentru ca se vor colecta taxe si impozite.

          Mai mult, datele ne arata ca atunci cand se recicleaza o tona de plastic, se va economisi o energie echivalenta cu 5.774kWh, cam cat ar consuma o familie intreaga timp de un an.

          Un alt aspect important de retinut este faptul ca reciclarea plasticului va contribui la o gestionare mai eficienta a deseurilor, deoarece se va salva spatiu in depozitele de gunoi. Materialele din plastic care sunt aruncate si nu reciclate ocupa foarte mult spatiu si vor creste, inevitabil, cantitatea de deseuri in forma solida. Astfel, o tona de plastic reciclata va economisi in jur de 7,4 metri cubi de spatiu de depozitare.

 

Reciclarea plasticului: care sunt obligatiile companiilor?

 

          Indiferent de domeniul in care isi desfasoara activitatea, companiile care prin activitatea lor folosesc ambalaje (sticle de plastic, bidoane, dopuri, folii, capace, tacamuri, pungi etc) au obligatia, din punct de vedere legal, sa declare, sa valorifice si sa recicleze deseurile, conform normelor europene. Prin OUG 74/2018 au fost publicate noi reguli privind sistemul de gestionare al deseurilor care provin din ambalaje de plastic.

          Companiile care achizitioneaza intracomunitar produse pentru uz propriu, cat si companiile care importa produse ambalate sunt obligate sa gestioneze corespunzator toate deseurile care au fost generate: ambalaje primare, ambalaje secundare, dar si ambalajele tertiare (cele care sunt folosite pentru a fi ambalate diverse produse). Daca acest lucru nu se va intampla, companiile se pot astepta la sanctiuni serioase.

Reciclarea deseului plastic: care sunt optiunile companiilor?

          Companiile, dupa cum este precizat mai sus, au responsabilitati serioase atunci cand vine vorba de reciclare. Nu este deloc vorba de o sarcina usoara, asa ca trebuie luat totul in serios. Tocmai de aceea, este recomandat ca firmele sa isi usureze singure procesul si sa isi reduca din responsabilitate, printr-o colaborare cu o firma OIREP. 

OIREP-urile sunt organizatiile care vor implementa obligatiile firmelor in ceea ce priveste raspunderea extinsa pentru gestionarea deseurilor. Ele vor intocmi rapoartele periodice si vor fi responsabile de managementul deseurilor produse de firma cu care a fost semnat contractul. Practic, ele se vor ocupa, contra cost, de responsabilitatile ecologice ale companiilor.

          Trebuie mentionat ca toate firmele care produc deseuri si produse reciclabile sunt obligate sa comunice constant cu Autoritatea Nationala de Mediu (ANM). Tocmai de aceea, firmele trebuie sa transmita un raport anual, semestrial sau trimestrial catre ANM, care va include informatii cheie despre produsele companiei – mai exact, despre ce materiale au fost folosite pentru a crea produsele si ce ambalaje au fost utilizate. In acest mod, ANM va putea sa aiba o evidenta a deseurilor care au fost produse, iar aceasta lista va fi actualizata constant.

Ce se face din plasticul reciclat: ce trebuie sa stie companiile despre o colaborare cu un OIREP?

          Cum firmele au responsabilitati uriase in ceea ce priveste reciclarea si protejarea mediului, ele aleg, de multe ori, sa apeleze la un OIREP, companie care va prelua aceste responsabilitati si se va ocupa de ele intr-o maniera profesionista si eficienta. Pentru ca firma sa creeze o legatura legala cu un OIREP, trebuie sa se incheie un contract, in care vor fi precizate clar si concis care vor fi responsabilitatile ambelor parti implicate. Acest aspect este foarte important si ar fi bine ca acel contract sa fie verificat temeinic de avocatii ambelor parti. Asta pentru ca, daca vor aparea probleme, cei responsabili vor raspunde in fata legii.

          Chiar daca o firma a incheiat un contract cu un OIREP si a verificat cu atentie contractul, este indicat ca acea companie sa verifice constant activitatea OIREP-ului. Aceasta organizatie partenera va avea rolul de a intocmi si trimite toate documentele necesare privind activitatea de producere si reciclare a deseurilor. Problema este ca, si in aceasta situatie, daca OIREP-ul nu va trimite documentele la timp sau vor aparea diverse probleme, responsabilitatea va cadea tot pe umerii firmei, ea fiind nevoita sa plateasca posibilele daune ulterioare. Astfel ca, o comunicare serioasa si eficienta intre cele doua parti este absolut necesara pentru orice colaborare de succes.

Reciclarea plasticului: companiile pot sa aiba o intelegere cu firme specializate in managementul deseurilor

          Orice firma care isi ia in serios responsabilitatile privind protejarea mediului ar trebui sa aiba incheiat un contract cu o firma specializata in managementul deseurilor, pentru ca o astfel de organizatie va veni cu o consultatie esentiala privind waste management-ul, dar si cu solutii logistice. Legislatia in vigoare este complexa, astfel ca, o firma profesionista va aduce un ajutor necesar.

          O firma specializata pe managementul deseurilor va crea impreuna cu agentul economic o viziune sau un concept privind felul in care vor fi gestionate deseurile. De asemenea, va fi pusa la dispozitia agentului economic infrastructura necesara pentru colectarea deseurilor de mase plastice prin containere, prescontainere sau alti recipienti, in functie de tipul activitatii partenerului. Mai mult decat atat, firma va declara deseurile care au fost preluate si va obtine toate certificatele de valorificare care sunt necesare pentru autoritatile de mediu. In continuare, firma specializata va transmite deseurile spre valorificare sau eliminare, in functie de ce s-a agreat cu agentul economic. Tot ea va transporta si prelua deseurile prin mijloace de transport proprii sau prin partenerii ei. In final, firma va identifica solutiile ideale pentru fiecare deseu generat sau detinut de agentul economic partener.

Reciclarea plasticului: rolul marilor companii, din ce in ce mai important

          Asadar, cand vine vorba de reciclarea plasticului, toate companiile mari trebuie sa isi ia in serios aceasta sarcina. In secolul XXI, schimbarile climatice reprezinta una dintre cele mai mari si discutate probleme la nivel mondial, iar rolul marilor companii este din ce in ce mai analizat, atat de catre politicienii implicati, cat si de populatie. Tot mai multe persoane incep sa recicleze in propriile gospodarii, iar opinia publica incepe sa isi indrepte atentia catre marile corporatii si analizeaza cu exactitate care este responsabilitatea acestor firme la nivel global.

          Tocmai de aceea, un lucru recomandat pentru toate companiile este sa aleaga calea responsabila si legala. Toleranta fata de marii poluatori este deja la limita si orice pas gresit va fi aspru sanctionat de catre public.

          Drept urmare, marile companii ar trebui sa actioneze responsabil si sa ia toate masurile necesare cand vine vorba de gestionarea corecta a deseurilor de plastic, pentru ca este atat in interesul planetei, cat si in interesul lor.

 

Sursă foto: shutterstock.com

Share

Leave comment

Cere oferta!